استفاده از تگ کنونیکال برای حل مشکل محتوای تکراری

زمان مطالعه: 10 دقیقه

URL کنونیکال به صورت خلاصه

عنصر لینک rel=canonical، که غالباً تگ کنونیکال نامیده می‌شود، یک ابزار قدرتمند برای مقابله با مشکلات محتوای تکراری است،  هنگامی که چند صفحه با محتوای یکسان یا مشابه وجود داشته باشد.

در اصل، این عامل به شما اجازه می‌دهد که مشخص کنید کدام یک از نسخه‌های صفحه‌، کنونیکال است: یعنی نسخه‌ای که می‌خواهید در موتورهای جستجو ظاهر شود.

هنگام اجرای تگ  کنونیکال، شیوه‌های زیر را که بهترین تکنیک‌های موجود هستند، در نظر داشته باشید:

  • از URLهای مطلق، از جمله دامنه و پروتکل استفاده کنید.
  • برای هر صفحه فقط یک تگ  کنونیکال را مشخص کنید.
  • تگ  کنونیکال را در بخشیا هدر HTTP صفحه مشخص کنید.
  • به صفحه‌ای که بشود آن را ایندکس کرد ‌اشاره کنید.

تگ کنونیکال چیست؟

لینک rel=canonical، که اغلب تگ  کنونیکال نامیده می‌شود، یک عنصر HTML است که با مطلع کردن موتورهای جستجو از برگزیدن یک سند به جای سایر اسناد یکسان یا مشابه، به جلوگیری از محتوای تکراری کمک می‌کند. وقتی صفحه A دارای یک عنصر لینک کنونیکال است که به صفحه B ارجاع می‌دهد، گفته می‌شود که صفحه A کنونیکال شده است.

کنونیکال شدن فرایندی است که در آن یک نسخه دلخواه از صفحه نسبت به چندین نسخه دیگر، انتخاب می‌شود.

واژه های مترادف تگ  کنونیکال

اصطلاحات زیر اغلب برای اشاره به URL کنونیکال استفاده می‌شود، اگرچه معنای آنها یکسان نیست: تگ کنونیکال، لینک کنونیکال، رل کنونیکال یا rel=canonical. برای سهولت کار، هنگامی که به عنصر کنونیکال HTML اشاره می‌کنیم، آن را تگ  کنونیکال می‌نامیم.

چرا به تگ کنونیکال نیاز دارید؟

با تگ  کنونیکال می‌توانید از محتوای تکراری، چه داخلی و چه خارجی جلوگیری کنید. محتوای تکراری داخلی، درون وب سایت شما اتفاق می‌افتد. محتوای تکراری خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که صفحات تکراری یا بسیار مشابه در دامنه‌ های مختلف وجود داشته باشند.

استفاده از تگ کنونیکال برای حل مشکل محتوای تکراری

URL‌ های کنونیکال‌ از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری می‌کنند.

URL کنونیکال به گوگل، بینگ و یاهو اطلاع می‌دهد که چه صفحاتی نمایش داده شوند و چه صفحاتی در صفحات نتایج موتور جستجو پنهان شوند. موتورهای جستجو می‌توانند تصمیم بگیرند تا URL کنونیکال را نادیده بگیرند، اما به شما به عنوان وب مستر، کنترل بیشتری بر حضور آنلاین وب سایت تان می‌دهند.

تگ کنونیکال به چه شکل است؟

بازدیدکنندگان، هنگام بازدید از وب سایت شما، تگ  کنونیکال را نمی‌بینند. URL کنونیکال را می‌توان در سورس صفحه یا در هدر HTTP تعیین کرد.

سورس صفحه

URL کنونیکال باید در بخش <head> منبع صفحه قرار گیرد. در صفحه اصلی ما، URL کنونیکال به این شکل است:

				
					<!--
<head>
	<link rel="canonical" href="https://seology.ir/" />
</head>
-->
				
			

هدر HTTP

تعیین تگ کنونیکال در هدر HTTP اغلب زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما نیاز به تنظیم تگ  کنونیکال بر روی یک سند غیر HTML مانند PDF دارید.

در هدر HTTP به این صورت زیر است:

				
					<!--
HTTP/1.1 200 OK
Server: nginx
Date: Thu, 28 Apr 2016 11:54:25 GMT
Content-Type: application/pdf
Content-Length: 23629
Last-Modified: Fri, 29 Apr 2016 17:47:17 GMT
Link: <http://www.example.com/downloads/whitepaper.pdf>; rel="canonical"
-->
				
			

مواقعی که محتوا هم به عنوان یک صفحه معمولی (سند HTML) و هم به عنوان یک PDF (سند غیر HTML) ارائه می‌شود، شما نیاز به استفاده از هدر HTTP به منظور تعیین تگ  کنونیکال برای یک سند غیر HTML دارید.

لطفاً توجه کنید: در حال حاضر فقط Google از تعریف تگ  کنونیکال با استفاده از هدر HTTP پشتیبانی می‌کند. برای تصاویر، گوگل از کنونیکالی که از طریق هدر HTTP تعریف شده است پشتیبانی نمی کند.

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

هیچ زمان ممکنی وجود ندارد که در آن افزودن یک تگ کنونیکال ایده بدی باشد. گوگل، بینگ و یاهو برای دانستن اینکه چه صفحاتی را در صفحات نتایج موتورهای جستجو نشان دهند و پنهان کنند، به شدت به تگ  کنونیکال وابسته هستند. تگ  کنونیکال هم می‌تواند به خود ارجاع بدهد، هم به یک صفحه دیگر.

 URL کنونیکالی که به خود ارجاع می‌دهد

اگر تنها یک نسخه از صفحه وجود دارد، مطمئن شوید که تگ کنونیکال به خود ارجاع داده شده است.

این امر به موتورهای جستجو می‌گوید: “من تنها نسخه از این صفحه هستم و فقط من باید ایندکس شوم.”

URL کنونیکالی که به صفحه دیگری ارجاع می‌دهد

اگر چندین نسخه از یک صفحه وجود دارد، مطمئن شوید که URL کنونیکال به صفحه‌ای ارجاع می‌دهد که ترجیح می‌دهید توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند.

معمولا در این شرایط، URL های کنونیکال مشکلات محتوای تکراری را برطرف می‌کنند:

  • وقتی از پارامترهای جستجو در URL استفاده می‌شود.
  • هنگامی که صفحات کمی متفاوت هستند، معمولاً “تقریبا تکراری” نامیده می‌شوند.
  • هنگامی که عمداً چندین نسخه از صفحه ایجاد شده است.

پارامترهای جستجو در URL

با توجه به ساختار تگ کنونیکال یک وب سایت، گاهی اوقات URL ها دارای پارامترهای جستجو هستند. پارامترهای جستجو در URL ها برای درخواست محتوای خاصی از آنها می‌باشند.

برای مثال:

www.example.com/shoes/nike?lang=uk&id=101

  • متغیر lang=uk نشان می‌دهد که زبان صفحه درخواست شده، انگلیسی (UK) است.
  • متغیر id=101 نشان می‌دهد که صفحه شماره 101 درخواست شده است.
  • در بین متغیرها یک کاراکتر & وجود دارد، که نشان می‌دهد شما نسخه انگلیسی(UK) صفحه 101 را می‌خواهید.

در حالی که پارامترهای جستجو کاربردی هستند، URL های حاوی پارامترهای جستجو به سختی خوانده می‌شوند و به راحتی محتوای تکراری ایجاد می‌کنند.

www.example.com/shoes/nike?id=101&lang=uk دقیقاً صفحه
www.example.com/shoes/nike?lang=uk&id=101 را درخواست می‌کند، اما این صفحات دارای URL متفاوتی هستند. این شکل از محتوای تکراری را می توان به راحتی با یک URL کنونیکال برطرف کرد.

صفحات تقریبا متفاوت (تقریبا تکراری)

وقتی صفحات فقط کمی متفاوت هستند، اغلب آنها را  “تقریبا تکراری” می‌نامیم. یک مثال خوب از صفحات تقریبا تکراری، وب سایت ‌هایی هستند که به صورت آنلاین کفش می‌فروشند‌‌‌‌. تصور کنید که یک کفش نایکی ایرمکس سایز 38 دارید که در رنگ‌های قرمز، آبی و سیاه موجود است. با انتخاب رنگ متفاوت URL تغییر می‌‌کند، اما 99% از محتوای صفحه همچنان ثابت می‌ماند.

  • نایکی ایرمکس سایز 38: example.com/shoes/nike/men-38
  • نایکی ایرمکس سایز 38: رنگ قرمز :example.com/shoes/nike/men-38-red
  • نایکی ایرمکس سایز 38: رنگ آبی :example.com/shoes/nike/men-38-blue
  • نایکی ایرمکس سایز 38: رنگ سیاه :example.com/shoes/nike/men-38-black

از آنجایی که محتوای این چهار صفحه یکی است، منطقی است ک یک  URL کنونیکال مشابه داشته باشند یعنی: www.example.com/shoes/nike/men-38-red/ و www.example.com/shoes/nike/men-38-blue/ و www.example.com/shoes/nike/men-38-black/ همگی به www.example.com/shoes/nike/men-38/ اشاره می‌کنند.

ساخت عمدی صفحات تکراری از یک صفحه

دلایل زیادی می‌تواند برای ایجاد عمدی چندین نسخه از صفحه وجود داشته باشد. به این دو مثال توجه کنید:

  1. صفحات فرود شخصی سازی شده برای کمپین‌ها
  2. اجرای تست ‌های بهینه سازی نرخ تبدیل که در آن شما سه نسخه از یک صفحه که اساساً محتوای یکسانی دارند را آزمایش می‌کنید.

وقتی چندین نسخه از یک صفحه وجود دارد، مطمئن شوید که تگ کنونیکال را به نسخه‌ای که می‌خواهید ایندکس شود، ارجاع داده باشید. وقتی یک تگ کنونیکال به آدرس دیگری ارجاع داده می‌شود، به موتورهای جستجو می‌گوید:

“نسخه‌های متعددی از صفحه من وجود دارد که یکسان یا بسیار شبیه به هم هستند. برای اطمینان از خوب و درست بودن ایندکس، حتما صفحه ‌ای را که به آن ارجاع می‌کنم، ایندکس کنید”

صفحات دسکتاپ و موبایل را تفکیک کنید

اگر صفحات دسکتاپ و موبایل وب سایت شما متمایز هستند، باید از تگ کنونیکال و URL  جایگزین برای ارتباط بین این صفحات با موتورهای جستجو استفاده کنید.

در حال حاضر گوگل تنها موتور جستجو است که از این امر خاص پشتیبانی می‌کند.

استفاده از تگ کنونیکال برای حل مشکل محتوای تکراری

از ویژگی موبایل برای ایجاد نسخه موبایل صفحه استفاده کنید.

دسکتاپ

در نسخه دسکتاپ صفحه، تگ کنونیکال و  URL جایگزین در بخشبه این شکل است:

<head>
	<link rel="canonical" href="https://www.example.com/" />
	<link rel="alternate" href="https://m.example.com/" />
</head>

موبایل

در نسخه موبایل صفحه، URL کنونیکال در بخشبه شرح زیر است:

<head> <link rel="canonical" href="https://www.example.com/" /> </head>

به این ترتیب موتورهای جستجو نسخه موبایل صفحه را برای تلفن همراه و نسخه دسکتاپ صفحه را برای دسکتاپ‌ کامپیوتر نشان می‌دهند.

کنونیکال میان دامنه‌‌ای

در مواردی که مسائل مربوط به محتوای تکراری از یک وب سایت فراتر می‌رود، می‌توان از تگ  کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری استفاده کرد. هنگامی که یک محتوا در چندین صفحه منتشر می‌شود، در چندین دامنه می‌توان از تگ  کنونیکال میان دامنه ای استفاده کرد تا به موتورهای جستجو نشان دهد که کدام صفحه باید ایندکس شود.

ادغام صفحات غیر ضروری با ریدایرکت‌ ها

وقتی وجود چندین نسخه از یک صفحه ضروری نیست، بهتر است صفحات اضافی را به نسخه مورد نظر ریدایرکت کنید. در بخش زیر مثال ‌هایی آورده ایم که ریدایرکت روش بسیار بهتری برای کنار آمدن با نسخه‌های مختلف صفحات است:

  • یک صفحه از طریق پروتکل‌های HTTP و HTTPS  در دسترس باشد.
  • یک صفحه از طریق چندین دامنه example1.com, www.example2.com, www.example3.com یا زیر دامنه www.example.com, www2.example.com, www3.example.com در دسترس باشد، که این کاربرد خاصی ندارد.

لطفاً توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ریدایرکت ها در مثال ‌های بالا، توصیه می‌شود همچنان از URL کنونیکال استفاده کنید. اگر ریدایرکت های شما از کار بیفتند، هنوز تگ  کنونیکال را برای جلوگیری از مشکلات ایندکس در اختیار دارید.

بهترین تکنیک‌ها در زمینه تگ های کنونیکال‌‌ چیست؟

 تگ کنونیکال یک ابزار بسیار قدرتمند در جعبه ابزار وب مستر است. هنگام کار با تگ  کنونیکال، به منظور جلوگیری از مشکلات ایندکس، رعایت شیوه‌ های زیر ضروری است:

  • ازURL های مطلق استفاده کنید – هیچ شکی درباره صفحه ‌ای ‌که موتور جستجو باید ایندکس کند وجود ندارد. ازURL کامل، مانند پروتکل HTTP  یا HTTPS زیر دامنه و دامنه استفاده کنید.
  • یک  تگ کنونیکال در هر صفحه – همیشه باید فقط یک تگ  کنونیکال در هر صفحه وجود داشته باشد.
  • قرار دادن در بخشیا هدرHTTP؟ تگ کنونیکال همیشه باید در بخش   یا در هدر  HTTP قرار گیرد.
  • ارجاع به صفحه ای که قابل ایندکس شدن باشد– URL کنونیکال باید به صفحه‌ای که قابل ایندکس شدن است، ارجاع دهد.
  • فقط نسخه دلخواه صفحه را در نقشه سایت XML قرار دهید.

از URL های مطلق استفاده کنید

شما فقط باید از URL  های مطلق به عنوان تگ  کنونیکال استفاده کنید. به عنوان مثال:

 

با این URL به عنوان یک تگ  کنونیکال، هیچ شکی درباره لوکیشن دقیق URL وجود ندارد.

حالا تگ  کنونیکال بالا را با URL مبهم زیر مقایسه کنید:

 

بعضی از سرورهای وب به طور پیش فرض پیکربندی نادرستی دارند و باعث می‌شود هر صفحه در وب سایت شما از طریق تمام دامنه ها و زیر دامنه ها قابل دسترسی باشد. این باعث می‌شود مقدار زیادی محتوای تکراری ایجاد شود، که همیشه باید از آنها اجتناب کنید.

داشتن URL های مطلق به عنوان تگ  های کنونیکال، از وقوع این گونه مشکلات محتوای تکراری جلوگیری می‌کند.

یک تگ کنونیکال در هر صفحه

همیشه باید فقط یک تگ کنونیکال در هر صفحه وجود داشته باشد. اگر بیش از یک تگ  کنونیکال تعریف شده باشد، موتورهای جستجو ممکن است دچار اشتباه شوند. گوگل اعلام کرده است که آنها فقط یکی از تگ  کنونیکال ‌ها را انتخاب می‌کنند و در صورت مواجه شدن با چندین URL کنونیکال در یک صفحه، بقیه را نادیده می‌گیرند.  ما درباره برخورد بینگ و یاهو با چندین تگ  کنونیکال مطمئن نیستیم، اما آنها توصیه می‌کنند فقط از یک تگ  کنونیکال در هر صفحه استفاده کنید.

قرار دادن در بخش

تگ  کنونیکال همیشه باید در بخش صفحه شما قرار گیرد. اگر URL  کنونیکال در بخشقرار داده نشود، موتورهای جستجو نمی‌توانند آن را پیدا کرده و پردازش کنند و به نوبه خود این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد محتوای تکراری شود.

ارجاع به صفحه ای که قابل ایندکس شدن باشد

تگ  کنونیکال همیشه باید به صفحه‌ای که قابل ایندکس شدن است رجوع کند. موتورهای جستجو ممکن است هنگام ارجاع URL  کنونیکال به صفحه ریدایرکت 301 یا کنونیکال شده، دچار اشتباه شوند.

فقط نسخه دلخواه را در نقشه سایت XML قرار دهید

همه صفحات موجود در نقشه سایت XML شما باید توسط موتورهای جستجو قابلیت ایندکس شدن را پیدا کنند. بنابراین مهم است که در صورت داشتن چندین نسخه از یک صفحه، فقط نسخه مورد نظر یک صفحه را در نقشه سایتXML  خود قرار دهید.

محدودیت‌های URL  کنونیکال چیست؟

در حالی که تگ  های کنونیکال یک ابزار عالی در جعبه ابزار وب مستر هستند، اما محدودیت ‌هایی نیز دارند.

 

اعتبار لینک را فقط تا حدی تثبیت می‌کند

این مثال را در نظر بگیرید: صفحه  A دارای بک لینک ‌های بسیار قدرتمند است. صفحه  A به صفحه  B به عنوان کنونیکال خود ارجاع می‌دهد. موتورهای جستجو به احتمال زیاد صفحه B  را ایندکس می‌کنند و صفحه  A را از ایندکس خود خارج می‌کنند.

هر لینک از چند اعتبار عبور می‌کند که به آن اعتبار لینک می‌گویند. اعتبار لینک که از طریق بک لینک ‌های قدرتمند به صفحه  A منتقل می‌شود، فقط تا حدی به صفحه  B منتقل می‌شود. می‌گوییم فقط تا حدی، زیرا این یک وضعیت نامشخص است که موتورهای جستجو در آن چندان مشخص نیستند. هیچ تحقیقی نشان نمی‌دهد که یک تگ کنونیکال از تمام اعتبارهای لینک عبور کند. علاوه بر این، URL  کنونیکال برای ارتباط با موتورهای جستجو معرفی شده است که به آنها بگوید چه صفحاتی را نشان دهند و چه صفحاتی را مخفی کنند. بنابراین، موضع ما در این مورد به این صورت است: URL  کنونیکال به طور کامل اعتبار لینک را منتقل نمی‌کند.

مت کاتس رئیس پیشین تیم گوگل گفته است که “واقعاً تفاوت زیادی بین آنها [ریدایرکت 301 و URL  کنونیکال] وجود ندارد”.

اگر می‌خواهید تا حد ممکن از اعتبار لینک عبور کنید، به شما توصیه می کنیم از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

تگ های کنونیکال از مشکلات بهینه سازی کراولینگ جلوگیری نمی‌کنند

URL  های کنونیکال وظیفه دارند تا مشکلات محتوای تکراری را رفع کنند. یک URL  کنونیکال به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی را ایندکس کنند، اما به آنها نمی‌گوید چه صفحاتی را باید کراولینگ کنند. این تفاوت بزرگی است.

وقتی موتورهای جستجو زمان خود را صرف کراولینگ صفحات مفید و مهم نمی‌کنند، می‌گوییم که مشکلات مربوط به بهینه سازی کراولینگ وجود دارند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود موتورهای جستجو صفحات مفید و مهم را کراول نکنند. ممکن است موتورهای جستجو در حلقه ‌های بی نهایت ریدایرکت گرفتار شوند، زمان زیادی را صرف کراولینگ صفحاتی کنند که از ابتدا نمی‌خواهید آنها را ایندکس کنید یا در وب سایت خود به بن بست برسند (صفحاتی که به صفحات دیگر لینک ندارند). بیهوده است، به ویژه اینکه موتورهای جستجو برای هر وب سایت، اصطلاحی به نام “بودجه کراولینگ” (زمان اختصاص داده شده برای کراولینگ یک وب سایت) دارند. از  robots.txt می‌توان برای جلوگیری از مشکلات بهینه سازی کراولینگ استفاده کرد.

سوالات متداول درباره تگ کنونیکال

به نظر ما هنگام کنونیکال شدن URL ها، بعضی از لینک ‌ها منتقل می‌شوند.

همانطور که در بخش “اعتبار لینک را فقط تا حدی تثبیت می‌کند” گفته شد، ما نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که آیا URL  کنونیکال از اعتبار لینک عبور می‌کند یا خیر. چیزی که ما می دانیم این است که یک URL  کنونیکال برای انتقال از اعتبار لینک نیست، بلکه این وظیفه ریدایرکت 301 است.

خیر، تگ کنونیکال بیشتر یک نوع توصیه است تا هدایت کننده موتورهای جستجو.

تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 دو ابزار کاملاً متفاوت برای رسیدن به یک هدف هستند.

از URL کنونیکال زمانی استفاده می‌شود که باید همه نسخه‌ های صفحه برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی باشد اما تنها یکی از آنها باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.

ریدایرکت 301 هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو را از یک URL به URL دیگری هدایت می کند. URL ریدایرکت شده برای بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو قابل دسترسی نیست.

در صورت استفاده نادرست، تگ های کنونیکال می‌توانند مشکلات عمده ای برای ایندکس وب سایت شما ایجاد کنند.

مثلا تصور کنید که به دلایلی همه صفحات شما یک کنونیکال به صفحه اصلی دارند. از آنجا که تگ کنونیکال مانند سیگنالی قوی برای موتورهای جستجو است، به احتمال زیاد آن را پردازش کرده و صفحات کنونیکال را از ایندکس خارج می‌کنند.

اگرچه باید درباره URL کنونیکال دقت کنید، ما شدیدا توصیه می‌کنیم که از آنها برای ارتباط با موتورهای جستجو استفاده کنید.

می‌دانیم که گوگل، بینگ و یاهو از URL کنونیکال پشتیبانی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که یاندکس و بایدو نیز از URL کنونیکال پشتیبانی می‌کنند. درمورد DuckDuckGo هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

گوگل اعلام کرده است که در صورت وجود چندین URL کنونیکال در یک صفحه، عناصر URL کنونیکال را به طور کلی نادیده می‌گیرند.

مشخص نیست که دیگر موتورهای جستجو چگونه با این موضوع برخورد می‌کنند، با این حال، ما توصیه می‌کنیم فقط از یک URL کنونیکال در هر صفحه استفاده کنید.

نه اینطور نیست. موتورهای جستجو صرف نظر از اینکه آیا ارجاع یک تگ کنونیکال به URL دیگر را تنظیم کرده اید یا خیر، همچنان صفحات شما را کراول می‌کنند. یک تگ کنونیکال فقط یک سیگنال قوی برای موتورهای جستجو درباره صفحه‌ای است که باید در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده شود. همچنین URL کنونیکال از مسائل مربوط به بهینه سازی کراولینگ جلوگیری نمی‌کند.

به طور کلی توصیه می‌شود از تگ کنونیکال برای صفحات شماره گذاری شده استفاده نکنید؛ زیرا صفحات شماره گذاری شده اغلب محتوای یکسانی را نشان نمی‌دهند. در عوض، توصیه می‌شود از عناصر پیوند rel=”next”  و rel=”prev” استفاده کنید. این روش بهتری برای توضیح دادن به موتورهای جستجو است که صفحات شماره گذاری شده در واقع مجموعه‌ای از صفحات هستند که یک ترتیب منطقی را دنبال می‌کنند.

می‌توانید از یک تگ کنونیکال برای صفحات شماره گذاری شده استفاده کنید؛ اما تنها در صورتی که یک صفحه View All داشته باشید که سریع بارگیری می‌شود. در این صورت شما صفحه View All را در همه صفحات شماره گذاری شده به عنوان URL کنونیکال ارجاع ‌دهید. برای دستورالعمل‌های دقیق به مستندات Google درباره صفحه بندی مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

امیرحسین شریفی

از سال 1390 تا امروز در حـوزه وب فعال هستم و به صورت حرفه‌ای سئو و دیجیتال مارکتینگ رو دنبال میکنم. در صفحه متخصص سئو می‌توانید با من بیشتر آشنا شوید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments