بهینه سازی محتوا برای افزایش بازدهی سئو

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بهینه سازی محتوا به طور خلاصه

به روز نگه داشتن وب سایت خود برای موفقیت تان امری ضروری است. بهینه سازی مناسب محتوای فعلی شما می تواند ترافیک ارگانیک و رسانه های اجتماعی بیشتری ایجاد کند و همچنین تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد.

نکته اصلی این است که از کلمات کلیدی مناسب، نسخه های کپی شده قابل خواندن و تصاویر جذاب استفاده کنید. بهینه سازی کنید. تجزیه و تحلیل کنید و این روند را تکرار کنید. محتوای شما هرگز بی عیب و نقص و بی نیاز از کار و بهینه سازی نیست.

بهینه سازی محتوا در 2 مرحله

آیا احساس می کنید محتوای فعلی تان مستحق دریافت ROI بیشتری است؟ مستحق دریافت بازدیدکنندگان بیشتر و جذب مشتریان بیشتر چه طور؟ شما نوشتن مطالب خود را با دقت و اهمیت زیادی انجام داده اید؛ اما هیچ کس در واقع آن را نمی خواند. این شرم آور است. درست است؟

در این مقاله، من فرآیند دو مرحله ای را برای بهینه سازی محتوای خود و کسب بازده بیشتر را به شما نشان می دهم.

اولین قدم این است که یک فهرست محتوا ایجاد کنید. اساساً فهرستی از تمام محتوای وب سایت خود تهیه کنید. و گام دوم این است که در واقع محتوا را بهینه سازی کنید.

مرحله اول: فهرست محتوا

پیش از بهینه سازی، باید بدانید چه محتوایی دارید و این محتوا در چه وضعیتی قرار دارد.

تمام محتوای وب سایت خود را در یک کار برگ قرار دهید و برای هر صفحه اطلاعات زیر را پر کنید:

  • اهدافی که می خواهید به آنها برسید.
  • مخاطب و گروه هدف
  • کلمات کلیدی که می خواهید از آنها استفاده کنید.
  • میزان رضایت شما از موارد زیر:
    • ترافیک ارگانیک و جذب بازدید (12 ماه گذشته)
    • ترافیک شبکه های اجتماعی و جذب بازدید (12 ماه گذشته)
    • قابلیت استفاده (از بین گزینه های: بد، نیاز به کار، خوب)

مجموعه تجزیه و تحلیل وب شما باید بتواند تعداد ترافیک و تعداد جذب بازدید را ارائه دهد.

در واقع چگونه تمام محتوای وب سایت خود را طرح ریزی می کنید؟ ابزاری مانند ابزار ما می تواند این کار را برای شما انجام دهد. به شما این امکان را می دهد یک نمای کلی از تمام محتوای وب سایت خود ایجاد کنید، سپس می توانید آن را به یک فایل اکسل تبدیل کنید.

جدول اکسل برای بهینه سازی محتوا

به زودی خواهید دید که کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد! اگر محتوای زیادی دارید، به احتمال زیاد بعضی از صفحات هدف یا مخاطب مشخصی ندارند. صفحات دیگر ممکن است نیاز به بهینه سازی داشته باشند؛ زیرا به هیچ وجه به کلمات کلیدی که این صفحات باید برای آنها رتبه بندی شوند فکر نکرده اید. همچنین با صفحاتی روبرو خواهید شد که بیش از حد بهینه شده اند و برای افراد به سختی قابل خواندن هستند.

برای راحتی کار میتوانید از جدول اکسل بهینه سازی محتوا سئولوژی استفاده کنید.

مرحله دوم: بهینه سازی محتوا

به لطف فهرست محتوا، اکنون می دانید چه صفحاتی بیشتر به توجه شما نیاز دارند. پس بیایید تا دست به کار شویم!

ترافیک ارگانیک بیشتر

از محتوای موجود ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید: از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و نرخ کلیک (CTR) خود را افزایش دهید.

6 مرحله برای پیدا کردن کلمه کلیدی پر بازدید!

کلمات کلیدی درست برای صفحات مناسب

این امر تقریبا نیازی به توضیح اضافی ندارد؛ اما بیایید در هر صورت بر آن تاکیدی داشته باشیم: اگر از کلمات کلیدی مناسب در صفحات خود به شیوه ای مناسب استفاده نکنید، این صفحات برای این کلمات کلیدی به خوبی رتبه بندی نخواهند شد. اما چگونه می توانید این کار را به طور موثر برای افزایش قابلیت یافتن این صفحات انجام دهید؟

این معیارها را در اولویت خود قرار دهید:

  • عنوان: کلمات کلیدی را در ابتدای عنوان استفاده کنید. طول عنوان را بین 30 تا 60 کاراکتر (پیکسل: بین 285 تا 575) هدف گذاری کنید.
  • توضیحات متا: کلمات کلیدی را در توضیحات متا قرار دهید. وقتی افراد این کلمات کلیدی را جستجو می کنند، این کلمات در اسنیپت برجسته خواهند شد. این امر باعث جذابیت بیشتر آن می شود، که به نوبه خود منجر به دریافت کلیک های بیشتر می شود. طول توضیحات متای خود را بین 70 تا 150 کاراکتر (پیکسل بین 430 تا 920) نگه دارید.
  • سرعنوان H1 و H2: از کلمات کلیدی در این سر عنوان ها استفاده کنید.
  • محتوای Body: از کلمات کلیدی در متن نیز استفاده کنید.
  • لینک های داخلی متصل به صفحات: لینک های داخلی را برای صفحات مورد نظر با کلمات کلیدی مهم به عنوان متن اصلی ایجاد کنید.
  • بهینه سازی تصویر: تصاویر نیز جزئی از محتوا هستند. مطمئن شوید که کلمات کلیدی خود را در نام فایل، تگ alt و تگ عنوان وارد کرده اید. اطلاعات بیشتر درباره بهینه سازی تصاویر را در اینجا بخوانید.

نکته مهم:

حتماً از کلمات کلیدی خود به صورت مفرد و جمع استفاده کنید. از استفاده از کلمات و مترادف های مرتبط در یک صفحه نترسید. این کار امری طبیعی است، به طوری که انتظار موتورهای جستجو همین است.

مثالی از کاری که نباید انجام دهید!

وکیل مالیاتی در تهران

آیا به دنبال وکیل مالیاتی در تهران هستید؟ بیشتر از این به دنبال آن نگردید! این وکیل مالیاتی در تهران می تواند به شما کمک کند از مشکلات مربوط به وکیل مالیاتی خود در تهران خلاص شوید.
با وکیل مالیاتی تهران تماس بگیرید
می خواهید بیشتر بدانید؟ با خیال راحت با وکیل مالیاتی در تهران تماس بگیرید

در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید. ترکیب کلمات کلیدی (بیشتر) منجر به مشکلات در خوانایی می شود، همیشه کاربر را به موتور جستجو ارجاع دهید.

بهبود نرخ دریافت کلیک (CTR)

یکی دیگر از مشکلات رایج: صفحات شما در نتایج جستجوی ارگانیک رتبه خوبی دارد؛ اما CTR پایینی دریافت می کنید. تا به حال تمام تلاش خود را برای رتبه بندی خوب انجام داده اید، اما از مزایای آن استفاده نمی کنید.

این راهکارها را برای افزایش CTR خود به کار ببرید:

  • عنوان و توضیحات متا را بسنجید: آیا آنها خیلی طولانی هستند یا خیلی کوتاه؟ آیا از کلمات کلیدی استفاده شده است؟ آیا خواندن آنها آسان است؟ آیا فراخوان روشنی برای اقدام وجود دارد؟
  • متمایز باشید: مطمئن شوید که از رقبای خود متمایز هستید. خارج از چهارچوب فکر کنید. بررسی کنید. به عنوان مثال، گوگل برای صفحات دارای نقد ستاره نشان می دهد. این یک عامل اصلی متمایز کننده است که شما را برجسته می کند و خوب به نظر می رسد!
  • پاسخ های کامل گوگل: بسیاری از کاربران گوگل سئوالاتی از گوگل می پرسند. اگر محتوای شما به این سئوال پاسخ دهد، بنابراین ممکن است گوگل سعی کند به طور مستقیم از صفحه نتایج موتور جستجو در بالای صفحه به آن پاسخ دهد.
لایت هاوس چگونه نمره عملکرد کلی شما را محاسبه می کند؟

پاسخگویی ویژه گوگل

ترافیک بیشتر رسانه های اجتماعی

آیا می دانید صفحات شما وقتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، چگونه به نظر می رسند؟ در 99 درصد مواقع فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد. بسیاری از صاحبان وب سایت ها نمی دانند که می توانند بر ظاهر صفحه خود در شبکه های اجتماعی تأثیر بگذارند. این کار را می توان با استفاده از اوپن گراف (فیس بوک و لینکدین) و توییتر کاردز (توییتر) انجام داد.

نحوه نمایش کارت توییتر و فیس بوک

برای این که مطمئن شوید در فیس بوک و توییتر به طور برجسته دیده می شوید، به موارد زیر بسیار توجه کنید:

  • عنوان: مطمئن شوید که عنوان جذابی است و استفاده از حروف بزرگ برای هر کلمه، مانند مثال بالا، را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که طول عنوان شما از 80 کاراکتر تجاوز نکند (برای توییتر، عدد جادویی 50 است).
  • توضیحات: توضیحات باید کاربران را تحریک کند. مطمئن شوید که در فیس بوک بیش از 200 نویسه و در توییتر بیش از 150 نویسه نداشته باشد.
  • تصاویر: تصاویری را انتخاب کنید که توجه را به خود جلب می کنند. موارد مختلف را امتحان کنید و تحقیق کنید که چه چیزی برای شما مناسب است.

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا از اوپن گراف و توییتر کاردز پشتیبانی می کنند. بسیاری از افزونه های سئو نیز از آنها پشتیبانی می کنند افزودن آنها به سادگی پر کردن عنوان و توضیحات متا است. از آنجا که چک کردن دستی این که آیا داده های اوپن گراف و توییتر کاردز خود را به درستی وارد کرده اید سخت است، خودکارسازی آن با ابزاری مانند ابزار ما باعث صرفه جویی زیادی در زمان می شود.

بهبود قابلیت استفاده

موتورهای جستجو هرگز چیزی از شما نمی خرند. کاربران این کار را انجام می دهند؛ بنابراین روی آنها تمرکز کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها تجربه خوبی از استفاده از وب سایت شما خواهند داشت.

پاسخ به سوالات جستجو شده

آیا صفحه شما به درخواست جستجوی کاربر پاسخ می دهد؟ کاربران موتورهای جستجو اغلب به دنبال پاسخ به یک سئوال خاص هستند. اگر صفحه شما این پاسخ را ارائه ندهد (به طور سریع)، بازدیدکنندگان دکمه «بازگشت» را فشار خواهند داد و وب سایت دیگری را بررسی خواهند کرد. به طور عینی به صفحه خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که به سئوال جستجو شده کاربر به شیوه ای سریع و آسان پاسخ می دهید. اگر این کار را نمی کنید، صفحه را تنظیم کنید. اگر این کار را می کنید، ببینید آیا می توانید با استفاده از ایده های محتوای زیر، صفحه را برای کاربران خود مفیدتر کنید:

  • اینفوگرافیک
  • ویدیو
  • پرسش های متداول
  • نقد و بررسی
  • لینک ها به وب سایت های خارجی برای اطلاعات بیشتر در پس زمینه

هرس کردن محتوا

گاهی اوقات، کم نیز کافی است. این امر درباره محتوا نیز صادق است. به فرآیند حذف محتوای غیر ضروری و بلا استفاده و قدیمی، «هرس کردن محتوا» می گویند. ایده این است که با حذف محتوای مزاحم و بی ربط، تمرکز و خوانایی بیشتری ایجاد می کنید. کاربر را در نظر داشته باشید و محتوا را هرس کنید!

محتوا را بازنویسی کرده و آن را به روز رسانی کنید

در بازنویسی و به روز رسانی محتوا ارزش فوق العاده ای وجود دارد. به مسائل همه گیر و پیشرفت های مهمی فکر کنید که ممکن است محتوای شما را قدیمی کنند. آنها را بازنویسی و به روز کنید تا ارزش آن در طول زمان، حفظ و افزایش یابد. این نیز دلیل خوبی برای تبلیغ مجدد آن محتوا به شما می دهد.

6 مرحله برای پیدا کردن کلمه کلیدی پر بازدید!

این مثال را در نظر بگیرید: در هلند حداقل دستمزد، سالی دو بار، یک بار در 1 ژانویه و دیگری در 1 ژوئیه، تنظیم می شود. مطالب شما درباره حداقل دستمزد پس از تعدیل حداقل دستمزد چقدر با ارزش است؟ آن محتوا را دوبار در سال به روز کنید و در تقویم ویراستاری خود قرار دهید تا آن را فراموش نکنید. همچنین، از آن به عنوان فرصتی برای ارزیابی مجدد محتوا استفاده کنید. در این مورد خاص، در مورد افزودن ماشین حسابی که حداقل دستمزد ناخالص را به دستمزد خالص و عوامل مربوط به سن تبدیل می کند، فکر کنید. آیا این امر باعث نمی شود این صفحه ارزش بیشتری داشته باشد؟

قابلیت خوانایی و جذابیت

تصور کنید شما در حال جستجوی موضوعی در گوگل هستید؛ روی یکی از نتایج کلیک می کنید و بعد از آن تنها اتفاقی که می افتد این است که، در حال نگاه کردن به بخش بزرگی از متن هستید، بدون پاراگراف بندی، عنوان یا تصویر. آیا می خواهید آن را بخوانید یا به سرعت آن را رد کرده و به یکی از نتایج دیگر می روید؟

از این اتفاق با استفاده از موارد زیر جلوگیری کنید:

  1. استفاده از سلسله مراتب بصری در محتوا با استفاده از (زیر) سرفصل ها. بسیاری از کاربران محتوا را اسکن می کنند و به دنبال بخشی هستند که برای آنها مهم است. داشتن سر فصل ها این کار را تقویت می کند.
  2. برای افزایش خوانایی متن، پاراگراف ها را جدا کنید.
  3. جنبه بصری متن خود را تقویت کنید. هر جا که می توانید از تصاویر و فیلم ها استفاده کنید تا به مطالب جذابیت بیشتری اضافه کنید و منظور خود را بیان کنید.

نتیجه گیری

اگر محتوای شما باعث دریافت ROI خوب نشود، در واقع به طور کامل هدر رفته است. با کمی تلاش، می توانید نتیجه را تغییر دهید و محتوای خود را کارآمد کنید.

بهینه سازی کنید. تجزیه و تحلیل کنید. این کار را تکرار کنید. به یاد داشته باشید: محتوای شما هیچ وقت بی عیب و نقص و بی نیاز از کار بیشتر و بهینه سازی نیست.

در سئولوژی، تلاش می کنیم حدس و گمان را از سئو حذف کنیم. سئولوژی یک مجموعه پیگیری و تغییر دهنده سئو به معنای واقعی کلمه است. بهینه سازی وب سایت شما برای دریافت ترافیک ارگانیک و اجتماعی بیشتر یک فرآیند مستمر است و ابزارها و جریان کار شما نیز باید مستمر باشد.

ما علاقه مند هستیم که نظرات شما یا تجربه شما را در موضوعات مطرح شده در این مقاله بدانیم. یا شاید تجربه دیگری کسب کرده اید که ما به آن دست نیافته ایم. در هر صورت، دوست داریم از شما آنها را بشنویم.

ارسال لینک این مطلب در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter

این مطالب نیز برای شما مفید هستند:

5/5 - (2 امتیاز)

امیرحسین شریفی

از سال 1390 تا امروز در حـوزه وب فعال هستم و به صورت حرفه‌ای سئو و دیجیتال مارکتینگ رو دنبال میکنم. در صفحه متخصص سئو می‌توانید با من بیشتر آشنا شوید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments