وب وایتال Web Vitals چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

بهینه سازی در راستای بالا بردن کیفیت تجربه کاربر، رمز موفقیت بلند مدت هر سایتی در وب است. خواه صاحب بیزنس، بازاریاب یا توسعه دهنده باشید، وب وایتال به شما کمک کند تا تجربه کاربری سایت خود را به صورت قابل اندازه گیری در آورده و فرصت های بهبود بخشی را شناسایی کنید.

بررسی اجمالی وب ویتال

وب وایتال ابتکاری از طرف گوگل به منظور ارائه رهنمود واحد برای سیگنال های کیفی است که برای ارائه تجربه کاربری عالی در وب ضروری است.

گوگل در طول سال های گذشته ابزارهای مختلفی را برای اندازه گیری و گزارش عملکرد ارائه کرده است. برخی توسعه دهندگان در استفاده از این ابزارها متخصص هستند؛ در حالی که برخی دیگر، فراوانی ابزارها و معیارها را برای ادامه کار چالش برانگیز دانسته اند.

صاحبان سایت ها برای درک کیفیت تجربه ارائه شده به کاربران شان، لازم نیست استاد معیارهای عملکرد باشند. هدف ابتکار وب وایتال ها، ساده سازی چشم انداز و کمک به سایت ها در تمرکز بر معیارهای دارای بیشترین اهمیت است، که وب وایتال های اصلی شناخته می شوند.

وب وایتال هسته Core Web Vitals 

وب وایتال های اصلی زیرمجموعه ای از وب وایتال است که در همه صفحات وب اعمال می شوند و باید از سوی تمام صاحبان وب سایت اندازه گیری شوند و در تمام ابزارهای گوگل ظاهر می شود. هر وب وایتال اصلی نمایانگر شکل متمایزی از تجربه کاربر است، در این زمینه قابل اندازه گیری است و تجربه عملی معیار های مهم و کاربر محور را ممکن می کند.

معیارهای متشکل وب وایتال اصلی با گذشت زمان تکامل می یابند. تنظیمات فعلی برای سال 2020 بر سه جنبه متمرکز است: تجربه کاربر، سرعت لود، تعامل و ثبات بصری و شامل معیارهای زیر است:

cls در وب وایتال
fid در وب وایتال
lcp در وب وایتال
  • بزرگترین رنگ محتوا (Largest Contentful Paint) (LCP): عملکرد بارگیری را اندازه گیری می کند. برای ایجاد تجربه کاربری خوب، LCP باید در عرض 2.5 ثانیه از شروع بارگیری صفحه رخ دهد.
  • تأخیر ورود اولیه (First Input Delay) (FID): تعامل را اندازه گیری می کند. برای ایجاد تجربه کاربری خوب، صفحات باید دارای FID کمتر از 100 میلی ثانیه باشند.
  • تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift) (CLS): ثبات بصری را اندازه گیری می کند. برای ارائه تجربه کاربری خوب، صفحات باید مقدار CLS کمتر 0.1 را حفظ کنند.

در هر یک از معیارهای فوق، برای اطمینان از رسیدن به میزان توصیه شده برای اکثریت کاربران، آستانه مناسب می تواند 75 درصد لود صفحه، تقسیم بر کل گوشی های هوشمند و سیستم های دسکتاپ باشد.

ابزارهایی که انطباق با وب وایتال اصلی را ارزیابی می کنند، باید صفحه ای را که از پس 75 درصد هر سه معیار توصیه شده در بالا برمی آید را قبول کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش تحقیق این توصیه ها، به: تعریف آستانه های معیار وب وایتال اصلی مراجعه کنید.

ابزاری برای اندازه گیری و گزارش  وب وایتال اصلی

گوگل معتقد است وب وایتال اصلی برای کلیه تجارب وب بسیار مهم است. در نتیجه، متعهد است که این معیارها را در تمام ابزارهای محبوب خود درج کند. بخش های زیر جزئیات ابزارهای پشتیبانی از وب وایتال اصلی را شرح می دهند.

ابزارهای کاربردی برای اندازه گیری وب وایتال اصلی

گزارش تجربه کاربری کروم داده های اندازه گیری کاربر واقعی و ناشناس را برای هر وب وایتال اصلی جمع آوری می کند. این داده ها صاحبان وب سایت را قادر می سازند تا به سرعت، عملکرد خود را ارزیابی کنند بدون اینکه لازم باشد به صورت دستی تجزیه و تحلیل را در صفحات خود انجام دهند و از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و Core Web Vital Search Console استفاده کنند.

وب وایتال اصلی را در جاوا اسکریپت (JavaScript) اندازه بگیرید

هر یک از وب وایتال های اصلی را می توان با استفاده از API های استاندارد وب در جاوا اسکریپت اندازه گیری کرد.

ساده ترین راه برای اندازه گیری وب وایتال اصلی استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپت وب وایتال است، بسته بندی کوچک و آماده برای تولید در اطراف API های وب که هر یک از معیار ها را به گونه ای اندازه گیری می کند که دقیقاً مطابق با نحوه گزارش دهی آنها توسط همه ابزارهای گوگل ذکر شده در بالا باشد.

با استفاده از کتابخانه وب وایتال، اندازه گیری هر معیار به سادگی فراخواندن یک عملکرد است (به اسناد مربوط به استفاده و جزئیات API مراجعه کنید):

import {getCLS, getFID, getLCP} from 'web-vitals'; function sendToAnalytics(metric) { const body = JSON.stringify(metric); // Use `navigator.sendBeacon()` if available, falling back to `fetch()`. (navigator.sendBeacon && navigator.sendBeacon('/analytics', body)) || fetch('/analytics', {body, method: 'POST', keepalive: true}); } getCLS(sendToAnalytics); getFID(sendToAnalytics); getLCP(sendToAnalytics);

هنگامی که سایت خود را تنظیم کردید تا از کتابخانه وایتال ها برای اندازه گیری و ارسال داده های وب وایتال اصلی تان به نقطه پایانی تجزیه و تحلیل استفاده کند، گام بعدی جمع آوری و گزارش در مورد آن داده ها است تا ببینید آیا صفحات شما آستانه های پیشنهادی را برای حداقل 75 درصد بازدیدکنندگان صفحه برآورده می کنند یا خیر.

در حالی که بعضی از ارائه دهندگان تجزیه و تحلیل برای معیارهای وب وایتال اصلی، پشتیبانی داخلی دارند، حتی مواردی که شامل این ویژگی ها نیستند باید دارای ویژگی های اصلی معیار پیشنهادی باشند که به شما امکان می دهد وب وایتال های اصلی را در ابزار آنها اندازه بگیرید.

نمونه ای از این موارد گزارش وب وایتال است که به دارندگان وب سایت اجازه می دهد وب وایتال اصلی خود را با استفاده از تجزیه و تحلیل گوگل اندازه گیری کنند. برای راهنمایی در مورد اندازه گیری وب وایتال اصلی با استفاده از سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل، به بهترین روش های اندازه گیری وب وایتال در این زمینه مراجعه کنید.

همچنین می توانید بدون نوشتن هیچ کدی با استفاده از اکستنشن کروم وب وایتال در مورد هر یک از وب وایتال های اصلی گزارش تهیه کنید. این برنامه افزودنی از کتابخانه وب وایتال برای اندازه گیری هر یک از این معیارها و نمایش آنها به کاربران هنگام مرور وب استفاده می کند.

این برنامه افزودنی می تواند برای درک عملکرد سایت های خود، سایت های رقیب و وب به طور کلی مفید باشد.

علاوه بر این، توسعه دهندگانی که ترجیح می دهند این معیارها را مستقیماً از طریق API های زمینه ای وب اندازه گیری کنند، می توانند برای جزئیات پیاده سازی به این راهنماهای معیار مراجعه کنند:

LCPرا در JavaScript اندازه بگیرید

FID را در JavaScript اندازه بگیرید

CLS را در JavaScript اندازه بگیرید

ابزار آزمایشگاهی برای اندازه گیری وب وایتال اصلی

در حالیکه همه وب وایتال های اصلی ، در درجه اول، معیارهای میدانی هستند، اما بسیاری از آنها در آزمایشگاه نیز قابل اندازه گیری اند.

اندازه گیری آزمایشگاهی بهترین راه برای آزمایش عملکرد ویژگی ها در حین توسعه است – قبل از اینکه برای کاربران منتشر شود. همچنین بهترین روش برای گرفتن افت عملکرد قبل از وقوع آن است.

برای اندازه گیری وب وایتال اصلی در محیطی آزمایشگاهی می توان از ابزارهای زیر استفاده کرد:

Chrome DevTools

Lighthouse

ابزارهایی مانند لایت هاوس (Lighthouse) که صفحات را در محیطی شبیه سازی شده بدون کاربر بارگیری می کنند، نمی توانند FID را اندازه گیری کنند (ورودی کاربر وجود ندارد). با این حال، معیار زمان مسدود کردن کل (TBT) قابل اندازه گیری است. بهینه سازی عملکرد که TBT را در آزمایشگاه بهبود می بخشد باید FID را نیز در این زمینه بهبود بخشد.

در حالی که اندازه گیری آزمایشگاهی بخشی اساسی در ارائه تجربیات عالی است، اما جایگزینی برای اندازه گیری میدانی نیست.

عملکرد یک وب سایت می تواند بر اساس قابلیت های دستگاه کاربر، شرایط شبکه وی، سایر فرایندهای ممکن در دستگاه و نحوه تعامل آنها با صفحه، تفاوت چشمگیری داشته باشد. در واقع، هر یک از معیارهای وب وایتال اصلی می توانند امتیاز خود را تحت تأثیر تعامل کاربر قرار دهند. فقط اندازه گیری میدانی می تواند تصویر کامل را با دقت ثبت کند.

توصیه هایی برای بهبود امتیازات

پس از اندازه گیری وب وایتال اصلی و شناسایی زمینه های ارتقا، مرحله بعدی بهینه سازی است. راهنماهای زیر توصیه های خاصی را برای چگونگی بهینه سازی صفحات خود برای هر یک از وب وایتال های اصلی ارائه می دهد:

LCP را بهینه کنید

FID را بهینه کنید

CLS را بهینه کنید

سایر وب وایتال ها

در حالی که وب وایتال اصلی معیار مهمی برای درک و ارائه تجربه کاربری عالی است، معیارهای حیاتی دیگری نیز وجود دارد.

این نوع از وب وایتال ها غالباً به عنوان معیارهای پراکسی یا مکمل وب وایتال ها به شما کمک می کنند تا قسمت بیشتری از تجربه را ضبط یا به تشخیص مسئله خاصی کمک کنید.

به عنوان مثال، معیارهای Time to First Byte (TTFB) (زمان اولین بایت) و First Contentful Paint (FCP)  هر دو وایتال لود هستند و هر دو در تشخیص مسائل مربوط به LCP مفید هستند (به ترتیب پاسخ کند سرور یا منابع مسدود کننده رندر .

به طور مشابه، معیارهایی مانند زمان مسدودی کل (TBT) و زمان به تعامل (TTI) معیارهای آزمایشگاهی هستند که برای گرفتن و تشخیص مسائل بالقوه تعاملی که بر FID تأثیر می گذارند، بسیار حیاتی هستند. با این حال، آنها بخشی از مجموعه وب وایتال اصلی نمی باشند زیرا قابل اندازه گیری نیستند، و همچنین نتیجه کاربر محوری را منعکس نمی کنند.

وب وایتال های در حال تکامل

تمام وب وایتال ها نشان دهنده بهترین سیگنال های موجود است که امروزه توسعه دهندگان برای سنجش کیفیت تجربه کاربر در وب دارند، اما این سیگنال ها کامل نیستند و انتظار بهبود یا اضافه شدن آنها در آینده است.

وب وایتال اصلی مربوط به همه صفحات وب است و در ابزارهای مرتبط با گوگل نمایش داده می شود. تغییر در این معیارها تأثیرات گسترده ای خواهد داشت. به همین ترتیب، توسعه دهندگان باید انتظار داشته باشند که تعاریف و آستانه های وب وایتال اصلی پایدار باشد، و به روز رسانی ها باید از قبل اطلاع رسانی شوند و ردیفی سالانه و قابل پیش بینی داشته باشند.

سایر وب وایتال ها غالباً مختص به زمینه ها یا ابزارهای خاص هستند و ممکن است تجربی تر از وب وایتال های اصلی باشند. به همین ترتیب، ممکن است تعاریف و آستانه های آنها با فرکانس بیشتری تغییر کنند.

تغییرات همه وب وایتال ها، در این لاگ عمومی CHANGELOG ثبت می شود.

ارسال لینک این مطلب در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter

امیرحسین شریفی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در رزومه خود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید